Organisaties zagen outsourcing traditioneel als een manier om de kosten te verminderen en hun ROI (Return On Investment) te verbeteren. Die organisaties die nog sterker willen inzetten op kostenverlaging hebben hun outsourcing zelfs uitgebreid van activiteiten met een laag risico naar high-end functies zoals IT-diensten, BPO (Business Processing Outsourcing) en onderzoeksdiensten. Outsourcing is vandaag een belangrijke business strategie voor bedrijven die geloven in het focussen op hun kernactiviteiten.
Patrick Soenen schreef een artikel over de audit van outsourcingrisico’s, waarin onder meer de volgende onderwerpen aan bod komen:
- Outsourcing kan een belangrijk risico vormen, zowel voor publieke als overheidsorganisaties. Men heeft immers heel wat onzekerheden: over kosten, kwaliteit, beveiliging, beheer en oplevering. Risico kan echter niet geoutsourcet worden.
- Cloud computing is een specifieke vorm van outsourcing. Is cloud computing het risico waard?
- De audit van outsourcing is essentieel bij het beheer van outsourcingrisico’s, en dit voor alle partijen die kiezen voor outsourcing.
- Een clausule die je het recht geeft om te auditen, is cruciaal voor alle organisaties.
- Heeft de GDPR-verordening een impact op je recht om te auditen?
- Op welke manier kan een audit de Raad van Bestuur of the Auditcomité ondersteunen in het kader van outsourcing?